16فوریه 2023 - بر اساس مطالعه محققان مرکز پزشکی UT Southwestern، دو دسته از داروهایی که برای برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بدون برچسب تجویز می‌شوند، می‌توانند مزایای قابل توجهی داشته باشند، اما نگرانی‌هایی نیز برای سلامتی دارند. این یافته ها که در مجله کلینیکال غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شده است، دیدگاه نادری از استفاده واقعی از این داروها را ارائه می دهد که محبوبیت آنها در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 به عنوان داروهای کمکی در کنار انسولین در حال افزایش است.

اساساً استفاده بدون مجوز یاOff-label use، یا استفادهٔ خارج‌ از دستور یا استفاده بدون برچسب، به استفاده از دارو برای اندیکاسیون تأیید نشده، گروه سنی تأیید نشده، دوز تأیید نشده، یا خارج از مسیر تأیید شده ی روش مصرف یک دارو، گفته می شود.

دکترIldiko Lingvay، سرپرست تیم تحقیق، و استاد طب داخلی در بخش غدد درون ریز و دانشکده بهداشت عمومی پیتر اودانل جونیور در دانشگاه UT Southwestern، گفت: این یافته ها، از تجربیات واقعی کلینیکی ما، فواید و خطراتی را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که این داروها را علاوه بر درمان انسولین مصرف می کنند، نشان می دهد.

دیابت نوع 1 به طور جهانی با تزریق انسولین درمان می شود. با این حال، دکتر لینگوی توضیح داد: چون تنها یک پنجم بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در ایالات متحده به کنترل قند خونی که انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند، دست می یابند، پزشکان به طور فزاینده ای آگونیست های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون(GLP- 1RAs)  و یا مهارکننده های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز (SGLT2is) را برای کمک به این گروه از بیماران برای رسیدن به این هدف، تجویز می کنند.

همچنین مطالعات نشان داده اند که این دو گروه دارویی که برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تایید شده اند، خطر حوادث قلبی و کلیوی را کاهش می دهند و به کاهش وزن کمک می کنند، اثراتی که به شدت برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 ، مفید است. با این حال، نسبت خطر به فایده ی این داروها به طور کامل در این جمعیت بیمار بررسی نشده است.

در واقع، هر دو دسته از داروها با افزایش خطر هیپوگلایسمی شدید وDKA ، هنگام استفاده در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 مرتبط هستند. با این که اثرات مثبت و منفی GLP-1RAs و SGLT2is در آزمایشات بالینی کاملاً تنظیم شده نشان داده شده است، اثرات دنیای واقعی آنها نامشخص بود.

برای بررسی اثربخشی آنها، دکتر لینگوی، همراه با همکارانش، دکتر خاری ادواردز، عضو سابق بخش غدد درون ریز درUTSW، و دکتر  Xilong Li، تحلیلگر ارشد پایگاه داده درUTSW، سوابق پزشکی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تحت درمان با هر دارویی از خانواده های دارویی GLP-1RA و یاSGLT2 را برای حداقل 90 روز قبل از 31 اکتبر 2021، در کلینک های وابسته به این دانشگاه جستجو کردند. آنها 104 بیمار را شناسایی کردند: 65 نفر از آنها منحصراً ازGLP-1RA ، 28 نفر منحصراً از SGLT2is و 11 نفر از هر دوی این عوامل دارویی بطور همزمان یا متوالی استفاده کرده بودند.

پس از یک سال استفاده، بیمارانی که از GLP-1RA استفاده می کردند، کاهش قابل توجهی در وزن، هموگلوبینA1c (متوسط اندازه گیری قند خون سه ماهه) و کل دوز روزانه انسولین، داشتند. مصرف کنندگانSGLT2i ، کاهش قابل توجهی در هموگلوبین A1c و انسولین بازال داشتند.

با این حال، استفاده کنندگان از SGLT2i تقریباً سه برابر بیشتر از استفاده کنندگان از GLP-1RA احتمال تجربه DKA را داشتند. بیش از یک چهارم بیمارانی که هر دو گروه از داروها را مصرف می کردند به دلیل عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، مصرف آنها را متوقف کردند.

نویسندگان مطالعه اظهار داشتند: این نتایج نشان می دهد که هر دو نوع این داروها می توانند برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 مفید باشند، اما نظارت دقیق بر وضعیت بیماران ضروری است. به ویژه هنگام استفاده از SGLT2is، در انتخاب بیماران با کمترین خطر DKA، انجام آموزش دقیق در مورد خطر DKA و اطمینان از نظارت دقیق برای جلوگیری از وقوع آن، احتیاط شدیدی توصیه می شود.

محققان نوشتند: وقتی به طور کلی طراحی درمان در سطح فردی انجام شود، همه این تغییرات کوچک می‌تواند به مزایای کلی کلینیکی کمک کند، به ویژه با توجه به اینکه بهبود کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در طولانی مدت می‌تواند چالش برانگیز باشد.

رفرنس:

Khary Edwards et al, Clinical and Safety Outcomes With GLP-1 Receptor Agonists and SGLT2 Inhibitors in Type 1 Diabetes: A Real-World Study, The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (2022). DOI: 10.1210/clinem/dgac618

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-off-label-drugs-addition-insulin-diabetes.html